چین از ساخت هواپیمای رادارگریز جدید خبر داد
نوشته شده توسط : علی افشار

پژوهشگران چینی موفق به ساخت ماده ای شده اند که شناسایی جنگنده ها و زیردریایی های رادارگریز را سخت تر می کند. توسعه این فناوری نشانگر ورود چین به حوزه هایی از دانش نظامی است که تا پیش از این در انحصار آمریکا بوده است.

این ماده که از آن با نام سطح انتخابگر فرکانس فعال یا AFSS یاد می شود، با مایعی پوشیده می شود که در ساخت مدارهای الکتریکی کاربرد دارد. AFSS قادر است به فرکانس های محتلف رادارها واکنش متفاوتی نشان دهد، چیزی شبیه به واکنش پوست آفتاب پرست به نور.

در حالی که پیش از این موادی ساخته شده که می توانند امواج رادیویی رادارها را جذب کنند، ولی استفاده از آنها به دلیل ضخامت و وزن زیادشان آسان نیست. این ماده جدید بسیار سبک تر و نازک تر است که استفاده از آن را آسان می کند.

ونهوآ زو، از اعضای تیم دانشگاه علوم و فناوری هواژونگ چین گفته این ماده تا ده برابر ضخامت کمتری از مواد مشابه پیشین دارد.

هواپیماهای متعارف خود را با استفاده از هندسه بدنه خود پنهان می کنند، که باعث می شود امواج رادیویی از حرکت به سوی گیرنده منحرف شوند، برخی دیگر نیز امواج دریافتی را به جای انعکاس، به گرما تبدیل می کنند. البته گفتنی است که پنتاگون از رادارهایی با فرکانس بسیار بالا یا UHF استفاده می کند که می تواند رد پای عبور هواپیماهایی که از دست سایر رادارها گریخته اند را نیز تشخیص دهد.

به هر حال، چین نیز بیکار ننشسته است. این کشور به تازگی خبر از ساخت هواپیمایی داده که سطح آن با ماده ای به ضخامت پنج شانزدهم میلی متر پوشیده شده و قادر به پنهان کردن خود از چشم تیز رادار UHF نیز است.

محققان این تیم چینی در مقاله خود که در مجله فیزیک کاربردی به چاپ رسانده اند گفته اند ماده ای جذب کننده با پهنای باند بسیار باریک و قابلیت کشسانی بالا تولید کرده اند. آنها ادعا دارند محصول شان در مقابل رادارهای UHF مقاوم است.

هنوز مشخص نیست که چین از این ماده برای پوشاندن سطح دو جنگنده رادارگریز خود، یعنی چنگدو J-20 و شنیانگ J-31 استفاده کرده یا نه. همچنین، جزئیاتی از تصمیم احتمالی خود برای توسعه این فناوری را نیز علنی نکرده است. به هر حال، این پیشرفت علمی باعث تقویت جایگاه نظامی این کشور در هوا و دریا خواهد شد.

بسیاری از کارشناسان نظامی معتقدند برگ برنده آمریکا در یک قرن اخیر و موفقیت این کشور در حفظ برتری نظامی خود، داشتن هواپیماهای رادارگریز است.طراحی فروشگاه اینترنتی




:: بازدید از این مطلب : 15
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 آبان 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: